12 June 2009

Cukuplah Mati Sebagai Peringatan

Sungguh, pemergian itu memang perit. Namun, apakan daya kudrat seorang hamba yang hanya menumpang di bumi sementara ini. Segalanya cukup pantas. Walau terkadang tak mampu diterima dek akal, namun, iman ini yang memagari diri agar tetap dengan kepercayaan Qadha' dan Qadar Allah. Larilah kamu ke penjuru manapun, jika ketetapan Allah itu sudah termaktub, tiada siapa yang mampu menghalangnya.

Ayuh koreksi diri kita wahai sahabat. Bilamana berita itu sampai ke cuping telinga kita, adakah Allah menjadi peneman kita sebelum itu, atau adakah kita masih lena dibuai dek keindahan palsu dunia ini? Tanya diri kita wahai ikhwanku. Kalaulah ketika itu kita yang pergi, maka, bersediakah kita? Mampukah kita menghadapinya?

Sungguh, aku dapat merasakan sahabatku ini tergolong bersama syuhada' dan solihin. Dia sudah menyempurnakan janjinya kepada Allah. Tinggal kita ini yang masih berdegup jantungnya, masih banyak untuk direnungi dan diperbaiki. Ketahuilah, bahawa masih belum terlambat untuk bertaubat. Selagimana ruh masih bersama jasad, teguhlah kamu di atas jalan ini.

17. Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang Yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[An-Nisa':4]

18. Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang Yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: "Sesungguhnya Aku bertaubat sekarang ini," (sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang Yang mati sedang mereka tetap kafir. orang-orang Yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.
[An-Nisa':5]

Para sahabat R.A juga tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Tapi, bezanya mereka adalah mereka bersegera dalam taubat mereka. Sehinggakan sanggup menghambat dirinya di sebatang pokok, dan tidak mahu dilepaskan melainkan jika Baginda yang melepaskannya. Dan sahabat yang lain sanggup dipulau demi mendapat keampunan dari Allah, sedangkan beliau mampu mencipta seribu satu alasan untuk terlepas dari hukuman. Inilah generasi awal yang mendapat didikan Allah dan RasulNya, yang mampu mengekalkan empayar Islam begitu lamanya, dan mendapat keredhaan Allah sepertimana yang termaktub di dalam Al-Kitab.

104. Tidakkah mereka mengetahui Bahawa Allah Dia lah Yang menerima taubat dari hamba-hambaNya, dan juga menerima sedekah-sedekah (dan zakat serta membalasnya), dan Bahawa Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani?
[At-Taubah:104]

8. Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang Yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba Dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! sempurnakanlah bagi Kami cahaya kami, dan Limpahkanlah keampunan kepada kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".
[At-Tahrim:8]

Tanya diri kita, sejauh mana telah kusumbangkan untuk Islam, untuk menjadi aset bagi diriku bertemu yang Maha Esa? Sejauh mana telah kuhabisakan masa dan tenaga berjual beli dengan Allah, demi mendapat syurganya yang kalau diikutkan tidak sama dengan pengorbanandan amalam kita. Ayuh sahabat, perjalan ini perlu diteruskan. Kitalah yang merancang pengakhiran hidup kita. Kalau mereka mampu mencipta sejarah, masakan kita tidak?


5 comments:

  1. salam'alaik..
    nta satu kelas dgn allahyarham ammar ke?
    takziah atas pemergian seorang teman..

    moga semangat jihadnya tetap bersama kita yg masih di sini..

    may Allah bless u..

    p/s: ana linkkan blog ni boleh?
    -Ruqayyah-

    ReplyDelete
  2. yep..sejak dr INTEC kami sekelas
    byk kenangan bersamanyer

    tafaddhol..x de mslh nk link kn :)

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah..

    indah entri ni..:)

    oh ya,terima kasih ea atas perkongsian dan peringatan di blog sy:)

    ReplyDelete
  4. ahlan..
    syukran..
    takde masalah..sama2 kongsi:)

    ReplyDelete